Rosenbröd

Jag blev tillfrågad om receptet på rosenbrödet som jag bakade så här kommer det :)

Rosenbröd ca. 30st

5 dl vatten, 37°C
50 g jäst
50g margarin
1 tsk salt
1 msk strösocker
12-13 dl vetemjöl eller vetemjöl.

Pensling:
ägg

Smula ner jästen i en bunke tillsammans med salt och socker.
Värm smör och vatten till 37g och häll över jästblandningen och rör om.
Tilsätt mjölet och arbeta degen smidig.
Låt jäsa 30min.

Arbeta ut degen och låt sedan bullarna jäsa ytterligare 30 min.

pensla med ägg (går även bra med vatten) och grädda tills dom fått fin färg!



Dessa är penslade med vatten.

Kommentarer
Postat av: Lena

Tack för receptet. :)

2011-04-04 @ 21:41:25
URL: http://lenahaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0