Småhundsägare

Imorse vankande jag med en jättekonstig känsla i kroppen men jag vet inte vad det beror på..
Klev upp och gav hundarna mat sen gick jag ut på morgon rundan som består i att amstaffen Sasha gör det hon ska direkt och Lahsa apso/tibben Molly försöker vara så dryg och långsam som möjligt samtidigt som hon letar efter folk,hundar, cyklar osv. som hon möjligtvis kan försöka skrämma.
 
Jag vet ju att hon har lite som en sport att gå sakta och se söt ut och sen helt plötsligt göra ett tokryck med lite olika skrämseltaktiker så jag brukar hålla in henne och vara beredd.
 
 
Idag fick vi möte av en mindre hund i flexikoppel så jag valde att vända och gå högre upp på gräsmattan då den här tjejen som höll i den lilla tydligen tyckte att hennes hund kunde springa upp mot oss med kopplet i full längd och den börjar springa fram och tillbaka ca. 2m ifrån Sasha och då försöker Sasha utnyttja möjligheten att få leka och börjar också springa samtidigt som Molly tokspringer fram eftersom jag hade fullt upp med Sasha..
 
Precis som jag ska säga åt henne att hålla in sin "hundjävel" så jag kan få kontroll och dom kan hälsa lugnt och stillsamt så lyfter människan upp sin lilla älskling i famnen med minen.. "Den där farliga hunden ska minsann inte få döda min älskling"
Det värsta man kan göra när man har en liten hund är att lyfta upp dom för då blir dom automatiskt ett byte!
 
 
Min Sasha är jättesnäll och jag har jobbat som sjutton med henne att hon ska sitta, stå still eller ligga still vid hundmöten. hon satt fint vid min sida tills den här tjejens hund började springa fram och tillbaka som en idiot, Jag drog och höll emot just för att hon ska inte rusa fram till en främmande hund!
 
Det tragiska är att det här är ingen ovanlighet utan småhundsägare verkar tro att deras hundar har företräde och kan bete sig hur som helst och gärna i flexikoppl 5-7m ifrån ägaren men djävlar om min hund gör samma sak, då blir den en mördarhund! Men det roliga är att för det mesta brukar Sasha ignorera småhundar men den här ville ju leka...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0